Сьогодні— надвечір’я Богоявлення, Хрещенський Святвечір. 19 січня завершується двадцятиденний період святок. Завершується великим християнським празником — Святим Богоявленням, Хрещенням Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. У народі це свято називають Водохреща, до якого додалася пізніша, християнська назва — Йордан. Велике освячення води церквою здійснюється двічі — спочатку в переддень свята Богоявлення Господнього, а потім і в день свята, після літургії. Перша вода роздається людям для пиття чи окроплення будинків. Друга, що освячена в день свята, з великим благоговінням зберігається в церкві протягом року і використовується для пригощання тих, хто кається і перебуває під забороною, а також для освячення нових ікон та інших речей, які мають священне призначення. Крім того, у переддень Богоявлення Господнього, освячується вода для хрещення тих, хто ще не прийняв святого таїнства. Освячується вода в день Богоявлення Господнього на спомин хрещення Христового. Коли Ісусові виповнилося 30 років і настав час вийти Йому до людей зі своєю наукою, Він із Галілеї прийшов на річку Йордань до Іоанна Хрестителя, щоб охреститися від нього. І свідчив Іоанн, промовляючи: "...Той, Хто хрестити послав мене, мені оповів: Над Ким Духа побачиш, що сходить і зостається на ньому, — це той, хто хреститься Духом Святим... І я бачив, і засвідчив, що Він — Божий Син!” (Ін. 1.29-39). І охрестившись, Ісус вийшов з води. І ось небо розкрилось, і побачив Іоанн Духа Божого, що спускався, як голуб, і сходив на Нього. І ось голос почув із неба: "Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав!” (Мф. 3.16-17). Ця подія покладає, що Бог Єдиний у трьох Особах. Тому 19 січня за новим стилем називається празником Хрещення Господа і Богоявлення. А ще днем Водохреща. Бо перед омиттям Пречистого Тіла Христового Духом святим охрещується вода. Святий Іоанн Златоуст у своєму слові в день свята говорив: "Цей день є той самий, в який Господь хрестився і освятив єство вод. Тому в це свято всі, зачерпнувши води, приносять її додому,і зберігають увесь рік, оскільки сьогодні освячені води. Відбувається явне значення: ця вода по суті своїй не псується від тривалості часу, але, почерпнута сьогодні, вона цілий рік, а часто два і три, залишається свіжою, і після такого тривалого часу не поступається водам, щойно взятим з джерел. Це чудо відбувається і в наші дні. Богоявленська вода приймається, як зцілення. За вченням Церкви при закликаннях над біснуватими її п’ють замість причастя ті, хто не може гідно приступити до святого Причастя; ті, хто знаходиться під єпітімією чи відлучений від причащання Святих Таїн. З Хрещенською водою, як великою святинею, Церква повеліває священнослужителям у певні дні, при співі з нагоди свята, відвідувати домівки своїх парафіян для окроплення як їх самих, так і їхніх жител. Богоявленській воді приписується сила знищувати гріхи і оздоровлювати тіло. Так у нас повелося, що з давніх-давен у Свято Хрещення Господнього, багато хто занурюється в ополонку в річках після освячення води для очищення від скоєних гріхів та зцілення тіла від хвороб. Святий Макарій Овруцький говорив якомусь сліпцю: "Іди в надвечір’я Богоявлення, помолися Отцю і Сину і Святому Духу, і Господь по твоїй вірі відкриє тобі зір”. І справді сліпий прозрів при чиноположенні освяченим води. Богоявленська вода зцілює не тільки людей, але й хворих тварин. Допомагає вона при різних бідах на нивах усім тим, хто вживає її з вірою, або окроплює нею свої посіви. Отже нам, православним християнам, необхідно мати у своїх домівках цю велику святиню для використання в усіх випадках повсякденного життя, щоб благодать Божа, яка завжди немощне зцілює і збідніле поповнює, перебувала в наших серцях, спрямовуючи на всяке благе діло. Свято Богоявлення відноситься до великих свят. Воно найбільш шановане в народі після Воскресіння і Різдва Господнього.
|